Vraag 25 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
23:08 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
14:20 uur
(Bewerkt op: 17-05-2025 14:45)
*1 en *2 zijn raar. In *2 staat "juiste bepaling van het aantal tripletten", iets wat niet wordt gevraagd en ook niet in het voorbeeldantwoord staat.
Maar daar mag ik allemaal *1 niet voor toekennen, omdat het CV op een arbitraire manier heeft besloten dat je pertinent de plaats van startcodon moet bepalen. Ik ga *1 en *2 toekennen als lln op een manier op het juiste triplet uitkomen. Deze vraag is eigenlijk 3p:
|
||
Door: Jukes
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
15:20 uur
Mee eens. Er wordt gevraagd om af te leiden voor welke aminozuureenheid het codon codeert, hiervoor moeten leerlingen op een of andere manier bepalen of base 3396 de 1e, 2e of 3e base van het codon is, hoe ze dat precies doen zou niet uit moeten maken. |
||
Door: Tobias Schrama
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
15:22 uur
(Bewerkt op: 17-05-2025 15:43)
je moet het CV volgen maar kan dan wel het 2e toekennen. meld de klacht en hoop op aanpassing. In mijn inzien is het eerste punt onnodig door het eerste bolletje, die stapeling is raar. Als je vergeet af te trekken:
Als berekening uit komt op (voor bolletjes 2,3 en helft van 4): 1/3 GGA (gly) -> AGA (Arg) |
||
Door: Sprokholt
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
17:20 uur
We moeten het cv volgen, maar er is een voorbeeld gegeven van een correct antwoord. (3396-209 )/3 =1.062,333 dus G is 2e base triplet is m.i. correct. Met algemene regel 3.3 uit het correctiemodel in gedachte, geef ik dus het 1e bolletje voor 3396-209. Etc
|
||
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
17:48 uur
Dan laat ik me graag bijscholen hoor als het zo moet, maar een letterlijke berekening die gevraagd wordt negeren en eigen model maken is echt niet hoe het hoort.Hoe oneens we het er ook mee zijn. |
||
Door: Mirjam Angevaare-Gruter
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
17:49 uur
ik heb moeite met het vereiste triplet in het vierde bolletje want dat is niet gevraagd in de opdracht. Ik heb leerlingen die concluderen dat er een stopcodon is maar ze geven de stappen ertussen niet. En terecht want er wordt niet om gevraagd
|
||
Door: de Kruif
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
17:51 uur
Ik ben het eens met Sprokholt, in het cv staat overal (ook hier) een voorbeeld van een berekening, alle berekeningen die ergens op slaan en leiden tot het goede antwoord zijn goed. Bij het berekenen van de plaats van dit triplet is dat niet anders lijkt me, dus de berekening die leidt tot het juiste triplet is altijd . Mijns inziens *1 iets zinnigs met de eerste niet coderende basen doen |
||
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
17:55 uur
@ Tobias, er staat dat dit een voorbeeld is van een juist antwoord en voor dit voorbeeld is een bolletjesmodel ontwikkeld, andere juiste antwoorden moet je in lijn met het bolletjesmodel nakijken. Er is nu geen eis neergelegd dat lln 3396-208=3188 moeten doen, maar als ze precies dit voorbeeldantwoord zo geven dan is dat stapje 1 punt waard. En als ze het anders doen moet je iets soortgelijks doen met de puntenverdeling. |
||
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
17:56 uur
(Bewerkt op: 17-05-2025 17:57)
Je hebt gelijk Mirjam, dat triplet wordt niet letterlijk gevraagd, maar staat ook niet letterlijk genoemd bij *4 Bij conclusie stopcodon hebben ze dat triplet bepaald toch? |
||
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
19:04 uur
(Bewerkt op: 17-05-2025 19:05)
Je kan niet je eigen bolletjes bedenken! Interpreteren van bolletjes a-la dat doe ik ook maar echt bolletjes aanpassen??! Hoe is dit geen eis??! Het voorbeeld is de tekst erboven, de bolletjes zijn wet. Hoe kan het zijn dat ik dit moet zeggen; echt. Anders hebben al mijn leerlingen een 10 want ik kan ook bolletjes bedenken. Vraag 10 heeft geen bolletjes en alles wat daar staat is een voorbeeld. Ik begin een beetje te snappen waarom andere scholen hogere resultaten halen als ik dit soort opmerkingen lees. |