Vraag 05

Antwoord:

Door: Storchart | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 19:25 uur (Bewerkt op: 12-05-2026 19:35)

Welke bol kost het wanneer een leerling buiten de marge van 6 m/s2 komt? Is dat sowieso bol 3, of mag dat ook bol 2 zijn?

Voorbeeld:
Ik heb een aantal leerlingen die de lijn trekken van 0,040 s tot ongeveer 0,2 s en komen zo op 33 m/s2.
Bol 2 is zo niet verdiend, maar mag ik bol 3 nog wel geven?

Door: Hans Kramer | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 19:54 uur

@Storchart: Ik ben geneigd om de derde bol ook toe te kennen indien ze met een fout tijdsinterval de bepaling juist completeren. Het rekenwerk wordt er niet door vereenvoudigd en ik wil dezelfde fout niet 2x aanrekenen. 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 21:39 uur

@Wouter: ja, helaas is dat wel hoe het nu in de vakspecifieke regels staat...

Door: Vita Vermeulen | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 10:16 uur (Bewerkt op: 13-05-2026 10:38)

Ik hoop op een aanvulling op het correctiemodel. In het verslag van de landelijke kringbespreking staat dat het niet verantwoord is om in 2 sig. cijfers antwoord te geven en daarmee vind ik het ook niet terecht om het completeerpunt te laten vervallen bij leerlingen die met 1 sig. cijfer rekenen voor delta v. 

Ik heb een leerling en die haalt bol 2 niet en pakt een heel groot gebied om a te berekenen. Door het grote gebied heeft hij wel telkens 2 sig. cijfers en kan ik bol 3 voor goede tussentijdse significantie wel toekennen, terwijl hij echt niet iets beters doet dan mijn andere leerlingen. 

Door: Matthijs Toussaint | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 17:18 uur (Bewerkt op: 13-05-2026 17:21)

Het significantie verhaal rammelt m.i. wel, mede omdat het antwoordenmodel van vb = 4,0 en ve = 0 zonder decimaal spreekt. Dat is inconsequent...  Het aflezen van de tijd in twee significante cijfers vind ik ook wat van... In de online bespreking van zojuist wel begrepen dat we het fout moeten rekenen. 

Door: J van de Kuil | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 18:34 uur

Er staat in de vraag "GEEF je antwoord in twee significante cijfers" er staat niet "BEREKEN/BEPAAL je antwoord in twee significante cijfers".

Ik zeg dan: het antwoord moet in twee significante cijfers en de afgelezen waarden doen er niet toe.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 20:19 uur

Het is wel degelijk de bedoeling dat tussenantwoorden minstens in de gevraagde significantie genoteerd worden.

Vakspecifieke regel 3.3:

Significantie wordt alleen beoordeeld als: (a) gevraagd wordt naar een uitkomst in een gegeven aantal significante cijfers, of de vraag betrekking heeft op een gegeven waarde waarvan de juistheid aangetoond moet worden, of (b) gevraagd wordt naar een uitkomst in het juiste aantal significante cijfers. Significantie wordt als juist beoordeeld indien aan de volgende twee voorwaarden is voldaan:

• Het aantal significante cijfers in de genoteerde uitkomst past bij de oplosroute die de kandidaat heeft gevolgd en deze oplosroute past bij de gestelde vraag. Bij vraagsoort (b) kan het juiste aantal cijfers dus afwijken van het aantal in het beoordelingsmodel.
  • Bij tussentijds afronden is minimaal het aantal cijfers van de genoteerde uitkomst gebruikt

Zie ook de uitleg op examenblad.nl en eerdere artikelen in NVOX.

Heel jammer dat het cv bij deze vraag zelf de mist in gaat met regels rond significantie bij aflezen...

Door: Jeroen van Tilburg | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 20:25 uur

@Vita, 1 significant cijfer voor de snelheid is nog wel te verdedigen wanneer ze een lijn hebben getrokken. Ze hebben dan meestal het snijpunt van hun lijn met de horizontale lijn bepaald (alleen dus wanneer ze v aflezen bij een geheel getal). Dat snijpunt heeft maar 1 vrijheidsgraad (de tijd). De snelheid is dan per definitie oneindig nauwkeurig en mag je dus zien als een telwaarde (dit staat trouwens los van het probleem dat je t1 niet met 2 significante cijfers kan aflezen).

Door: v.d. Hoeven | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 20:39 uur

Dus als ik het goed begrijp moeten leerlingen dus bij de tijd een extra significant cijfer erbij verzinnen om te voldoen en de punten te halen. En als ze het dus juist doen en aflezen als 0,08 krijgen ze juist een punt minder? Ik vind dit wel heel bijzonder en hoop dan ook op een extra CV. En anders ga ik die discussie wel aan. Volgens mij kan het nooit de bedoeling zijn dat leerlingen iets erbij verzinnen wat onjuist is.

Door: Arjan van Leeuwen | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 09:26 uur (Bewerkt op: 14-05-2026 12:04)

Post gewijzigd. Mijn interpretatie van de regels kwam niet overeen met de toelichting op de vakspecifieke regels m.b.t. significantie. Van tussentijdse antwoorden moet inderdaad worden laten zien worden dat je ze met genoeg significantie afleest en gebruikt.