Vraag 05

Antwoord:

Door: Arjan van Galen | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 10:45 uur (Bewerkt op: 14-05-2026 10:46)

ik ben blij met de redenatie van de meeste docenten onder ons dat het wel rechtvaardig moet zijn wat we gaan doen en leerlingen niet vanwege "onzinnige" (of liever niet zo bedoelde interpretatie van deze) regels punten gaan afpakken. Het NVON verslag is ook niet leidend, dat is het CV.

Daarnaast heb ik (voor onze regelliefhebbers) nog een extra argument. Er staat: "Bij tussentijds afronden is minimaal het aantal cijfers van de genoteerde uitkomst gebruikt"

Gebruikt is iets anders als genoteerd. De leerling kan het goed in zijn rekenmachine hebben ingevoerd. Wij kunnen niet vanaf papier zien of de leerling 4,0 of 4 in zijn rekenmachine heeft ingevoerd.

Door: Bart van de Laar | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 11:10 uur

@Arjan, het is niet de bedoeling dat iedereen zijn eigen regels gaat verzinnen. Je kunt het niet eens zijn met het CV en de regels die daarbij horen, maar je moet je er wel aan houden. Dat is de enige manier waarmee we eindexamenresultaten eerlijk houden. Je kunt erover klagen en hopen dat er wat mee gedaan wordt.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 11:44 uur

En klagen vooral via het examenloket, CvTE leest niet mee op dit forum (of wel, dat weet ik natuurlijk niet, maar ze reageren er in elk geval niet op).

Door: Wouter Vernhout | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 12:14 uur

Ik heb geklaagd bij het examenloket over de onjuiste significantie en om duidelijkheid gevraagd over het noteren in de juiste significantie van afgelezen grafiekwaardes. Doen jullie dat ook? Hoe meer klachten, hoe meer stof we laten opwaaien.

Door: Mark Havermans | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 12:37 uur (Bewerkt op: 14-05-2026 13:04)

Klacht ingediend:

Ik kan me niet vinden in het te hanteren CV en ook niet in de opmerking van het landelijk verslag over de regels van significantie.

De vuistregel voor aflezen van een waarde in een (lineaire) grafiek is volgens mij dat dit kan op 1/10e van het kleinste schaaldeel. Voor de tijdas in deze opgave is dat 0,01 sec. Delta t wordt hiermee 0,08 s. Niet 0,080 s en een leerling dient dus de waarde van 0,08 s te gebruiken zoals geleerd. De uitkomst kan dan niet in twee significante cijfers gegeven worden maar het moet wel.

De nieuwe regel verplicht een leerling nu om toch te rekenen met 0,080 s voor delta t vanwege de eis van 2 sign. cijfers voor het antwoord. Dat vind ik niet acceptabel maar ik moet het wel fout rekenen al een leerling niet 0,080 s genoteerd heeft voor delta t. Ik vind dit een groot dilemma en verwacht dat hier een oplossing voor komt.

Door: Mark Havermans | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 12:39 uur (Bewerkt op: 15-05-2026 20:27)

Dus eens met vd Hoeven en ik zie wel iets in de opmerking van Arjan van Galen. Ik ga een leerling niet afstraffen op het noteren van 0,08 s voor Δt. Wel voor het gebruik van 4 m/s ipv 4,0.

Maar wat met 4,0 - 0 ? Ook fout rekenen omdat niet 4,0 - 0,0 is opgeschreven? Ik vind dat te ver gaan.

Ik heb ook een leerling die meteen opschrijft a = Δv/Δt = (0,0-4,0) / (0,12-0,04) = -50 m/s2. Heeft het probleem mooi omzeild waar een ander afgerekend wordt op een tussenstap met 0,08 s. En dus niets fout gedaan heeft ook nog.

Door: Laura Bello | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 14:01 uur

@mark havermans

1,0 mm op de tijdas staat voor 0,005s. En dus 1,0 cm staat voor 0,050 s

een leerlang kan geredeneerd hebben ik meet 1,8 cm op de x-as, dus 1,8 x 0,050 = 0,90 s

en daarmee is hij perfect 2 significant af te lezen.

ik ben het ermee eens dat je alleen op basis van t3 en delta t het lastiger is. Neemt niet weg dat met een nauwkeurigheid van 1mm op de geodriehoek je waarden kan hebben waarbij het derde cijfer achter de komma een 0 of een 5 is.

Door: Hermine Dees-Ribbers | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 14:38 uur

@ Mark Havermans, je schrijft "Ik heb ook een leerling die meteen opschrijft a = Δv/Δt = (0,0-4,0) / (0,12-0,04) = -50 m/s2. Heeft het probleem mooi omzeild "...

Maar volgens mij krijgt deze leerling bij de huidige regels ook geen completeerpunt omdat de Δt niet overeenkomt met 2 s.c. ....

Ik hoop dat hier een aanvulling komt.

Door: Kitty van Tilburg-Houwen | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 20:40 uur (Bewerkt op: 14-05-2026 20:54)

Ook een melding gemaakt bij examenloket over significantie bij vraag 5. De waardes bij de as-indeling snelheid is in één significant cijfer. Het is dan logisch dat leerlingen ook de afgelezen waarde van de snelheid in 1 significant cijfer noteren. De wijze van asindeling past niet bij de combinatie van nieuwe regel rondom significantie en de verstrekte gegevens.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 14 mei 2026, 21:52 uur

De significantie van de getallen van de schaal bij de assen doet er niet veel toe voor de significantie van de afgelezen waarden. Daarvoor geldt de vuistregel 1/10 van de afstand tussen de roosterlijnen (moet je geen mm-papier hebben natuurlijk). Ik vind het wel realistisch om de snelheid op één decimaal te eisen. Voor de tijdas ligt het anders, zeker met de aanpak die het cv zelf volgt.