Ecologie leren & onderwijzen, hoofdstuk 6.2 Leerlingen maken een safari.

9 januari • Victorine van Pelt, Els de Hullu

Leerlingen bedenken na een korte voorbereiding buiten, op grond van eigen waarnemingen, ecologische vragen. Deze vragen worden samengevoegd en bewerkt tot een safari (of een natuurpad) voor de hele klas.

Vorige Volgende

In de eerste les formuleren leerlingen vragen over hun natuurlijke omgeving in de buurt van de school. De docent geeft eerst een paar goede voorbeelden; door de antwoorden niet direct te verklappen en verdiepende vragen te stellen, kan er vervolgens met elkaar een antwoord geformuleerd worden. Hierdoor wordt de interesse gewekt en gaan leerlingen meestal beter om zich heen kijken. Bij het bedenken van eigen vragen oefenen leerlingen ook met termen uit het boek en met zoeken op internet.

In les 2 maken de leerlingen achter de computer een antwoordmodel bij hun eigen vragen. De docent kiest de beste vragen uit en voegt deze samen tot een safari of natuurpad dat in les 3 door de leerlingen gelopen wordt en waarbij zij elkaars vragen beantwoorden. Leerlingen zijn trots als hun vraag wordt uitgekozen en ze gaan hun eigen (groene) omgeving meer waarderen.

 

Interessante links:

www.ecosim.nl

www.waarneming.nl

www.synbiosys.nl

 

Leerlingen- en docentmateriaal

Het is verstandig om als docent, voordat je met de opdracht begint, ter voorbereiding een aantal vragen te beantwoorden. Deze vragen zijn in de bijlage van dit artikel te downloaden.

Voorbeelden van safari's zijn aan dit artikel toegevoegd.

6.2.1-Praktische-suggesties-organisatie-safari.pdf 6.2.2-SGR-safari-van-en-voor-klas-2X-2017.pdf 6.2.3-SGR-Safari-van-en-voor-klas-2X-2016.pdf 6.2.4-SGR-Safari-van-en-voor-EX5.pdf 6.2.5-Natuurpad-voor-docenten-2014.pdf
Leswerk