Ecologie leren & onderwijzen, hoofdstuk 6.3 Een boom adopteren

9 januari • Nora Walsarie Wolf, Els de Hullu

In deze opdracht kiezen leerlingen één boom om tijdens een schooljaar goed naar te kijken, ze ervaren en meten steeds meer aan ‘hun’ boom. Deze activiteit leent zich heel goed voor samenwerking met andere scholen in Nederland of in het buitenland.

Leerlingen zien niet dat in bomen bladluizen worden gemolken door mieren, of dat de helikoptertjes zaden van de esdoorn zijn. Vallende bladeren vallen vaak wel op, maar dat bomen knoppen maken, bloeien en uitgroeien weten ze meestal niet. Ook niet dat het groeiseizoen tegenwoordig eerder begint en later eindigt, of dat bomen allerlei functies hebben voor mens en dier.

Leerlingen kiezen bij deze opdracht één bepaalde loofboom uit en daardoor wordt de boom in hun beleving van hunzelf. Ze zien dat er van alles op en rondom de boom leeft, ze oefenen met observeren en vastleggen van waarnemingen. Ze leren een aantal ecologische termen toepassen op hun boom, zoals (a)biotische factoren, vraat en voedselketen. Ze gebruiken diverse bronnen, leren de verschillende onderdelen van hun boom kennen en functies daarvan voor mens en dier.

 

Interessante links:

www.natuurkalender.nl

www.bomenenmensen.nl

www.globenederland.nl

www.growapp.today

 

Leerlingenmateriaal

De leerlingenopdracht ‘Kijk daar staat mijn boom’  is te downloaden in de bijlage bij dit artikel. Voor TTO leerlingen is een Engelstalige bewerking van de opdracht voor de herfst beschikbaar, zie pdf: Tree assignment Fall.

6.3-Kijk-daar-staat-mijn-boom-opdracht.pdf 6.3-Kijk-daar-staat-mijn-boom-opdracht-.docx 6.3-Tree-assignment-Fall.pdf
Leswerk