Onkruid groeit zomaar overal, ook middenin de stad en vooral waar je het niet hebben wilt: op akkers, in tuinen of op het schoolplein.
Zijn onkruiden winners or losers? Wat zijn de evolutionaire succeskenmerken van onkruid? Welke concepten uit de ecologie en voortplanting kunnen leerlingen aan onkruid waarnemen?
Dergelijke vragen kunnen beantwoord worden door middel van een snel uit te voeren en laagdrempelige veldwerkopdracht waarbij leerlingen onkruiden uittrekken, bekijken en bespreken wat ze aan deze planten waarnemen. Deze activiteit kan van voorjaar tot en met de herfst plaatsvinden, zolang er plantensoorten met bloeiwijzen en zaden te vinden zijn.
Leerlingen zoeken vlakbij school verschillende planten; ze onderscheiden en vergelijken vervolgens de eigenschappen ervan met behulp van een begrippenlijst (zie bijvoorbeeld Ecologie leren & onderwijzen bladzijdes 33 t/m 35 en 213 t/m 214). Leerlingen leren zo om concepten te koppelen aan kenmerken van de door hen gevonden planten en formuleren een definitie waaruit blijkt wat zij vinden dat onkruid is.
Leerlingenmateriaal
De leerlingenopdracht ‘Onkruid’ is in twee versies (meer of minder uitgebreid) beschikbaar door de bijlages (als word-document of als pdf) bij dit artikel te downloaden.
Bronnen:
Naar een idee uit de veldwerk-excursies van 1ste graads-docenten
Het Onkruidenboek, Mea Allen 1978
Interessante links