In deze activiteit wordt het procesdiagram van de stikstofkringloop uit BINAS gebruikt om leerlingen te laten oefenen met het interpreteren en begrijpen van deze lastige figuur. De docent kan een selectie maken uit vijf doelen en uit een groot aantal vragen om met de leerlingen aan te werken.
Leerlingen hebben moeite met het lezen en begrijpen van tekeningen, (proces)diagrammen en grafieken; ze slaan dergelijke figuren vaak zelfs helemaal over! Veel docenten denken dat figuren over het algemeen wel duidelijk zijn en besteden er daarom niet veel aandacht aan. Vandaar deze oefeningen met een bekend procesdiagram uit BINAS die leerlingen havo/vwo vaak op het examen tegenkomen. Bij het uittesten van deze leeractiviteit in de klas bleek dat veel leerlingen uitgedaagd werden om zich echt ‘minds-on’ te verdiepen in de N-kringloop om vervolgens te constateren dat ze echt aan de slag moesten om de figuur te doorgronden.
Leerlingen- en docentmateriaal
Het werkt goed om de powerpoint Nijntje en het nitraat van Bas Reuvers te gebruiken om laagdrempelig termen en processen te introduceren. Zie de bijlage bij dit artikel.
Via onderstaande links bij dit artikel zijn vragen en antwoorden te vinden over het leren lezen van BINAS-figuur 93C en over het toepassen van kennis over de stikstofkringloop.