Ecologie leren & onderwijzen, hoofdstuk 8.2 De koolstofkringloop in vmbo en onderbouw.

9 januari • Anne Posthumus, Els de Hullu, Mieke Kapteijn

Leerlingen maken in tweetallen met behulp van een knip- en plakblad een eenvoudige voedselketen. Ze bespreken de processen en de functie van de processen die zich in de voedselketen afspelen en ontwikkelen zo kennis over het verband met de koolstofkringloop

 

Vorige Volgende

Een voedselketen koppelen aan de koolstofkringloop geeft betekenis aan (de richting van) de verschillende pijlen en hokjes in figuren van voedselketens en kringlopen.

Leerlingen leren een aantal ecologische termen met elkaar en met hun kennis van dieren planten en schimmels en bacteriën te verbinden zoals voedselketen, producenten, consumenten, reducenten, gegeten worden, vertering, dood gaan, opname en afgifte van koolstofdioxide, verbranding en fotosynthese.

De opdracht kan voor de bovenbouw uitgebreid worden door pijlen met verschillende kleuren en verschillende diktes te laten gebruiken. Wanneer leerlingen wat meer van scheikunde weten, kunnen in een extra opdracht ook de vetten eiwitten en koolhydraten aan bod komen.

 

Leerlingenmateriaal

De leerlingenopdracht ‘voedselketen en koolstofkringloop’ evenals het bijbehorende knip-en plakblad en het antwoordblad zijn te vinden in de bijlagen bij dit artikel.

8.2-antwoordblad.pdf 8.2-knip-en-plakblad.pdf 8.2-opdracht-Voedselketen-en-C-kringloop.pdf 8.2-antwoordblad.docx 8.2-knip-en-plakblad-.docx 8.2-opdracht-Voedselketen-en-C-kringloop-.docx
Leswerk