Het overkoepelende principe van vriespuntdaling is het stoppen van de groei van ijskristallen doordat er veel minder waterstofbruggen tussen de watermoleculen onderling gevormd kunnen worden. Antivriesmiddelen kunnen zowel opgeloste zouten zijn waarbij de ionen de opbouw van het kristallisatierooster verstoren als moleculaire stoffen waarbij de grootte van het molecuul bepalend is voor de mate van ijskristallisatie. Vriespuntdaling kan tijdens de lessen vanuit deze twee ‘perspectieven’ benaderd worden. In beide gevallen bestaat de lessenserie uit drie lessen, die worden afgesloten met een eindopdracht om een gegeven vriespuntdaling te bereiken met een mengsel van de onderzochte stoffen.
Docent- en leerlingenmateriaal
Het materiaal dat nodig is om met dit onderwerp aan de slag te kunnengaan, is in zeven bijlagen bij dit artikel te vinden (zie hieronder). Het materiaal is onderverdeeld in docent- en leerlingenmateriaal voor beide lessenseries (zie bijlage 1 t/m 4). De laatste 5e en de 6e bijlage bevatten vervolgopdrachten. De 7e bijlage bestaat uit informatieve leesstof over antivrieseiwitten en bevat daarnaast een aantal havo-eindexamenopgaven.
Suggesties voor vervolg (zie bijlagen)
Extra informatie
Artikel uit het boek ‘Water gewoon bijzonder’
Andere bronnen