Leerlingen bouwen een model van de waterkringloop. Daarna laten ze deze waterkringloop ‘werken’. Een kookplaat zorgt ervoor dat water in een bekerglas gaat koken. De waterdamp stijgt op en condenseert tegen een schuin opgestelde glasplaat. Het gecondenseerde water wordt via de glasplaat opgevangen in een trechter met zilverzand die op een erlenmeyer staat.
Typisch voor de meeste afbeeldingen van de waterkringloop is dat daarin geen effecten van menselijke activiteiten in het verkeer, de industrie, landbouw, veeteelt en als gevolg van het wonen zijn weergegeven.
Met de opstelling voeren de leerlingen enkele experimenten uit.
Met behulp van het uitvoeren van eenvoudige experimenten wordt in deze leeractiviteit ingegaan op de invloed van menselijke activiteiten op de waterkringloop en de gevolgen daarvan voor het milieu.
Leerlingen ervaren zij dat modellen weliswaar de werkelijkheid onvolledig weergeven maar ook dat deze een zinvol hulpmiddel in een leerproces kunnen zijn.
Deze leeractiviteit is gebaseerd op lesmateriaal van Joke van der Aalsvoort
Zie ook: Van Aalsvoort, J. (2003). De oceaan in een fluitketel. NVOX (9), 2003, 410-411
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zure_regen
Suggesties voor vervolg
Leeractiviteiten uit het boek ‘Water gewoon bijzonder’
Waterkringloop - hv123 – Wikiwijs Maken https://maken.wikiwijs.nl/52481/Waterkringloop___hv123#!page-1911195
Waterkringloop - v456 -Wikiwijs Maken https://maken.wikiwijs.nl/106303/Waterkringloop___v456#!page-3550702
Extra informatie
Artikelen uit het boek ‘Water gewoon bijzonder’
Leerling-en docentmateriaal
Het materiaal dat nodig is om de opdrachten uit te kunnen voeren, is in drie bijlagen bij dit artikel te vinden (zie hieronder). De afbeelding van de opstelling is ‘los’ te downloaden om op het digibord te kunnen projecteren.