Water gewoon bijzonder leeractiviteit 1.1: Rekenen met water

6 mei • Clasien Lever-de Vries

In deze leeractiviteit worden vier proefjes beschreven, die gaan over water en die gegevens opleveren waarmee gerekend kan worden. Bij twee waterproefjes wordt de maatcilinder ‘functioneel’ gebruikt; het gebruik van zo’n maatglas helpt bij het ontwikkelen van bepaalde rekenvaardigheden. Een ander proefje laat zien dat een vol glas nog voller kan zonder over te stromen. En er kan een demonstratieproefje worden uitgevoerd waaruit blijkt dat (te) lange ‘rietjes’ niet echt ‘behulpzaam’ zijn bij het opzuigen van water en al helemaal niet wanneer de diameter van het gebruikte rietje ook nog groot is!

Vorige Volgende

Met behulp van eenvoudige proefjes wordt iets geleerd over verschillende eigenschappen van water en hoe ermee gerekend kan worden. Er wordt geoefend met volumeberekeningen en met de wetenschappelijke notatie, er wordt ontdekt wat het verschil is tussen adhesie- en cohesiekracht en dat er een relatie is tussen de begrippen druk, kracht en oppervlak.

Drie reken-proefjes kunnen apart of in een rouleerpracticum worden uitgevoerd.

  • Hoeveel water kan er in een baksteen worden opgenomen?
  • Hoeveel waterdruppels bevinden zich in een liter?
  • Hoeveel druppels kun je toevoegen aan een ‘vol’ glas water?

Het vierde proefje leent zich goed voor een demonstratie.

  • Mag ik even water drinken?

Het materiaal is afkomstig van Jan Leisink, zie tijdschrift ‘Impuls’ (oktober 2002)

Docentmateriaal

Het materiaal dat nodig is om de opdrachten uit te kunnen voeren, is in twee bijlagen bij dit artikel te vinden (zie hieronder). De docentenhandleiding kan met een paar kleine aanpassingen ook voor de leerlingen worden gebruikt.

Suggesties voor een vervolg

Leeractiviteiten uit het boek ‘Water gewoon bijzonder’

  • Leeractiviteit 1.2. Eigenschappen van water
  • Leeractiviteit 1.4. Oceaan in een bekerglas, simulatie van de waterkringloop

Waterproefjes van NEMO (info via de drie hieronderstaande links)

1.1.1-Rekenen-met-water-Docentenblad-.docx 1.1.2-Drie-manieren-om-de-opp.-spanning-te-meten-0.docx
Leswerk