Door het uitvoeren van deze leeractiviteit kan volop geëxperimenteerd worden met verschillende technieken om afvalwater te zuiveren. Naast de onderzoeksopdrachten over het (huishoudelijk) watergebruik en de soorten afvalwater die in het riool kunnen voorkomen, worden (in eenvoudige opstellingen) de zuiveringsstappen in de RWZI nagebootst om de bijbehorende techniek te begrijpen en om metingen te kunnen verrichten. De proeven onderscheiden zich van elkaar in de soort vervuiling die verwijderd moet worden. Het principe achter een bepaalde verwijderingstechniek is meestal gebaseerd op bekende begrippen zoals dichtheid, hydrofiel-hydrofoob, emulgator, (an)aeroob en de scheidingsmethoden.
Er is gekozen om in deze leeractiviteit een groot aantal opdrachten aan te bieden, die geschikt zijn voor verschillende niveaus, leerjaren en gebruikt kunnen worden bij verschillende bètavakken. Elke opdracht is op zichzelf staand, maar kan ook goed in combinatie met andere opdrachten de basis vormen voor een (vakoverstijgend) project.
De opdrachten zijn geclusterd in verschillende groepen: ‘Afvalwater op weg naar de RWZI’, ‘Verwijderen van grove voorwerpen en fijne deeltjes uit afvalwater’, ‘Zuivering van afvalwater door de afbraak van afvalstoffen’ en Verdieping/verrijking (met practica (die ook deel kunnen uitmaken van een PWS).
Het materiaal is afkomstig uit de NLT- module Waterzuivering http://www.betavak-nlt.nl
Leerling- en docentmateriaal
Het materiaal dat nodig is om de opdrachten uit te kunnen voeren, is in de volgende bijlagen bij dit artikel te vinden (zie hieronder). De docentenhandleiding van de module Waterzuivering kan via de website van de vereniging NLT gedownload worden.\
Suggesties voor een vervolg
Zie leeractiviteiten elders in dit boek
Extra informatie
Artikelen uit het boek ‘Water gewoon bijzonder’