Tegenwoordig nemen mensen vaak weinig tijd om te koken; ze maken daarom graag gebruik van kant-en-klaar producten. Koken met verse producten hoeft echter niet veel tijd te kosten en kan ook de gezondheid ten goede komen.
Om op de hoogte te raken van wat betaalbare en gezonde voeding is, kunnen leerlingen opdrachten van deze leeractiviteit uitvoeren. Als de school niet beschikt over een kooklokaal, kunnen opdrachten ook thuis worden uitgevoerd. Voor docenten is er achtergrondmateriaal beschikbaar (Ebook 'de voedselzaak' ) en een handige powerpointpresentatie om een lessenreeks over dit onderwerp mee te starten.
In de leeractiviteit staan voorbeelden van vier maaltijden beschreven: 1) een maaltijdsalade of een maaltijdsoep, 2) een stamppot rauwe andijvie naar keuze met spekjes en worst, een gehaktbal of een vleesvervanger 3) een meergangenmenu voor twee of meer personen en 4) een verantwoorde maaltijd op basis van restjes.
Er kan bij de bereiding op verschillende aspecten worden gelet, zoals bijvoorbeeld smaak, geur, textuur en uiterlijk bij maaltijd 1, de hoeveelheid eiwit en vet bij maaltijd 2, het prijsverschil tussen gebruikelijke en diervriendelijke /biologische/duurzame of eerlijke producten bij maaltijd 3 en het tegengaan van voedselverspilling bij maaltijd 4. Voor elke maaltijd geldt dat deze bereid moeten worden volgens de richtlijnen van De Schijf van Vijf en met een (van tevoren bepaald) maximumbudget per persoon. Leerlingen schrijven een (groeps)verslag ter beoordeling door de docent en zij maken foto’s van hun werkwijze en van de bereide maaltijd.
Leerling- en docentmateriaal
Het benodigde materiaal is in de bijlagen bij dit artikel te vinden. Daarnaast is er een voorbeeld aanwezig van een (vergelijkbare) opdracht zoals is 'uitgeprobeerd' in 4 havo van het Openbaar Lyceum 'de Amersfoortse Berg'. Ook het materiaal dat hoort bij het artikel van Loethe Olthuis, in het boek 'Beter weten over eten' is via deze leeractiviteit te downloaden.