Beter weten over eten, Deel 1, Leeractiviteit 4 Eetbare plantendelen.

15 juni • Marijke Domis

Veel voedsel wordt verpakt, bewerkt of verwerkt gekocht; het oorspronkelijke plantendeel, wortel, stengel, blad, bloem, vrucht of zaad, is dan niet altijd meer herkenbaar. Het kan voor leerlingen een eyeopener zijn wanneer zij nagaan welk deel van de plant precies gegeten wordt. Leerlingen (en ook volwassenen) hebben daar soms geen idee van. Als je koolrabi, rode kool, of bietjes eet, is het mogelijk niet zo duidelijk of het om een stengel of een wortel gaat. Worteltjes zijn echte wortels, maar de aardappel is bijvoorbeeld een stengel(knol).

Vorige Volgende

Sommige plantendelen kunnen onsmakelijk zijn of giftig. Weer andere planten zijn alleen maar eetbaar wanneer ze bewerkt zijn (bijvoorbeeld door koken of fermenteren).

In deze leeropdracht moeten leerlingen achterhalen, op grond van kennis van de bouw van planten, welk deel van de plant ze eten als ze een bepaald plantaardig voedingsmiddel consumeren.

 

Leerlingen kopen of krijgen van de docent verschillende plantaardige bewerkte en onbewerkte voedingsmiddelen. Elk onderzocht voedingsmiddel wordt getekend en er wordt bepaald

  • van welk deel van de plant het afkomstig is (argumenten geven),
  • wat de naam van de plant is (ook de wetenschappelijke naam),
  • wat de voedingswaarde is,
  • of het rauw gegeten kan worden,
  • in welk gerecht of recept het gebruikt zou kunnen worden (kan een thuisopdracht zijn).

Na afloop wordt het voedsel verdeeld onder de leerlingen met de opdracht ervoor te zorgen dat het niet verspild wordt.

 

Leerling- en docentmateriaal

Het benodigde materiaal is in de bijlagen bij dit artikel te vinden.

Bronvermelding
  1. Boek: Lezer-Peters, K. (2019). De afvalvrije keukencyclus. Van snijplank naar moestuin en weer terug. Zeist: KNNV Uitgeverij.
  2. Artikelen in het boek ‘Beter weten over eten’: ‘De aardappel’ van Marijke Domis-Hoos, ‘De zwakte van zout, de kracht van kruiden’ van Joke van der Aalsvoort, ‘Van cacaoboon tot chocolade’ van Martha Hoebens, ‘Fermentatie’ van Marijke Domis-Hoos, ‘Kwaliteit van het voedsel, over het nut van bewerken’ van Tiny van Boekel en ‘Voedselbossen bieden de landbouw toekomst’ van Wouter van Eck.
LA-1.4.1-Welk-deel-van-de-plant-eet-je-eigenlijk-aanwijzingen-voor-docenten.docx LA-1.4.2-Welk-deel-van-de-plant-eet-je-eigenlijk-website-aanwijzingen-leerlingen.docx LA-1.4.3-ppt-eetbare-plantendelen.pptx LA-1.4.4-Wat-eet-je-eigenlijk-specerijen-aanwijzingen-docenten.docx LA-1.4.5-peper.jpg
Leswerk