Veel voedsel wordt verpakt, bewerkt of verwerkt gekocht; het oorspronkelijke plantendeel, wortel, stengel, blad, bloem, vrucht of zaad, is dan niet altijd meer herkenbaar. Het kan voor leerlingen een eyeopener zijn wanneer zij nagaan welk deel van de plant precies gegeten wordt. Leerlingen (en ook volwassenen) hebben daar soms geen idee van. Als je koolrabi, rode kool, of bietjes eet, is het mogelijk niet zo duidelijk of het om een stengel of een wortel gaat. Worteltjes zijn echte wortels, maar de aardappel is bijvoorbeeld een stengel(knol).
Sommige plantendelen kunnen onsmakelijk zijn of giftig. Weer andere planten zijn alleen maar eetbaar wanneer ze bewerkt zijn (bijvoorbeeld door koken of fermenteren).
In deze leeropdracht moeten leerlingen achterhalen, op grond van kennis van de bouw van planten, welk deel van de plant ze eten als ze een bepaald plantaardig voedingsmiddel consumeren.
Leerlingen kopen of krijgen van de docent verschillende plantaardige bewerkte en onbewerkte voedingsmiddelen. Elk onderzocht voedingsmiddel wordt getekend en er wordt bepaald
Na afloop wordt het voedsel verdeeld onder de leerlingen met de opdracht ervoor te zorgen dat het niet verspild wordt.
Leerling- en docentmateriaal
Het benodigde materiaal is in de bijlagen bij dit artikel te vinden.