Gemiddeld eten Nederlanders zo’n 185 eieren per persoon per jaar. Driekwart daarvan zijn hele eieren. De rest is verwerkt, onder meer in koekjes, mayonaise en een heleboel andere producten.
Het traject dat een ei aflegt van de kip tot de consument begint bij de producent, de kippenboer. Op zijn of haar bedrijf wordt bepaald wat de leefomstandigheden van de kippen zijn en onder welke condities de eieren worden gelegd. Daarna volgen de transporteur, de distributeur, de verkoper, de voedingsmiddelenfabrikant en/of de consument. Ieder speelt tijdens dit traject zijn eigen specifieke rol en let dan ook vooral op de eigenschappen van eieren die voor hem/haar belangrijk zijn. Zo vindt de transporteur de sterkte van eieren belangrijk en de consument let op de versheid. Deze keten is uiteraard korter wanneer de eieren rechtstreeks door de consument bij de boer gekocht worden.
Na een introductieles over de productie van eieren en over het traject dat een ei vervolgens van boer tot consument doorloopt, worden groepjes gemaakt. Ieder groepje kiest een beroep en een bijbehorend onderwerp. Ieder onderwerp heeft een onderzoeksaspect en een ontwerpopdracht.
De afsluiting van de lessen kan in de vorm van een posterpresentatie of demonstratiemarkt.
Leerlingmateriaal
Het benodigde materiaal is in de bijlagen bij dit artikel te vinden.