Beter weten over eten, Deel 2, Leeractiviteit 2 Van cacaoboon tot chocolade

10 juni • Martha Hoebens, Marieke Coebergh van den Braak

Bij de productie van chocolade maken cacaotelers en chocoladeproducenten afwegingen bij iedere stap in het proces. Door leerlingen ‘in de schoenen te laten stappen’ van telers en producenten, kunnen zij meedenken over de uitdagingen die de productie van chocolade oplevert. Door dezelfde soort chocolade van verschillende merken te vergelijken, zien zij welk effect eerder gemaakte keuzes op het eindresultaat hebben.

Verschillende organisaties voeren strijd tegen de slechte werkomstandigheden, de oneerlijke handel en de schade die aan het milieu wordt toegebracht. Fabrikanten die eerlijke, duurzaam geproduceerde chocolade verkopen en dat aantonen, kunnen een keurmerk krijgen waarmee zij consumenten laten zien dat hun product ‘in orde’ is.

Vorige Volgende

Vanuit het bij deze leeractiviteit horende artikel, met dezelfde titel (van Martha Hoebens), gaan leerlingen aan de slag om de verschillende stappen uit het productieproces van chocolade te verwerken in een blokschema. Bij dit proces horen vragen waarvoor leerlingen een oplossing zoeken in de literatuur of experimenteel. Daarnaast bedenken leerlingen ook zelf een vraag (en de mogelijke oplossing) waar cacaotelers en chocoladeproducenten mee te maken kunnen krijgen. Afhankelijk van de tijdens het proces gemaakte keuzes wordt chocolade van verschillende kwaliteit, textuur en smaak geproduceerd.

Leerlingen ontdekken door het stellen van vragen de verschillen tussen de chocolade en proberen de oorzaken van de verschillen te herleiden. Als afronding wordt een mindmap gemaakt met als centrale vraag: ‘Hoe maak je de beste chocola?’ Als zij het antwoord hierop hebben geformuleerd wordt een en ander in de praktijk gebracht door eigen chocolade(hagel) te maken.

Het laatste deel van deze leeractiviteit gaat over het belang van de productie van duurzame chocolade.

Leerlingen formuleren onderzoeksvragen over hoe je duurzame chocolade maakt en werken vervolgens (bij verschillende vakken) deze vragen uit.

 

Leerling- en  docentmateriaal

Al het materiaal dat nodig is om de verschillende opdrachten goed te laten verlopen, is in de bijlagen bij dit artikel te vinden.

Bronvermelding
  1. Artikel in het boek ‘Beter weten over eten’: ‘Een ‘woud’ van keurmerken’ van Marieke Coebergh van den Braak
  2. Website vernieuwenderwijs.nl
  3. Website Willem Wever
  4. Tony’s Chocolony
LA-2.2.1-Artikel-Van-cacaoboon-tot-chocola.pdf LA-2.2.2-Zo-maak-je-het-zelf-hagelslag-..docx LA-2.2.3-Chocolade-Leerlingactiviteit-A-hoe-maak-je-chocola-.docx LA-2.2.4-Chocola-Leerlingactiviteit-B-zoek-de-10-verschillen.docx LA-2.2.5-Chocolade-Leerlingactiviteit-C-doe-klein-denk-groot.docx LA-2.2.6-Chocolade-Leerlingactiviteit-D-Vakoverstijgend-hoe-maak-je-duurzame-chocolade.docx LA-2.2-Poster-BiK-algemeen.png LA-2.2-Tabel-10-verschillen.PNG
Leswerk